Etický kódex

O mediácii 

Mediácia

Mediácia je mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu. 
Mediácia je sociálno-právna služba, ktorá Vám pomôže vo Vašej ťažkej situácií riešiť spor/konflikt lacnejšie, rýchlejšie a diskrétnejšie. 
Mediácia Vám pomôže zmierniť napätie a stres, už samotným procesom poskytuje psychickú úľavu, pretože stopne hromadenie negatívnych pocitov, ktoré spor prináša. 
Mediácia dáva priestor všetkým účastníkom pre rovnaké postavenie, pretože dohoda je malý krok, alebo veľká výhra pre všetkých. 
Mediácia je aj ozdravný proces pre budúce vzťahy, nakoľko nie je vždy možné "nekomunikovať". 
Mediácia môže byť poskytnutá aj ako odborná metóda v sociálnej práci, ako školská a rovesnícka intervencia konfliktov, ako facilitácia alebo zmierovacie konanie, tam, kde si to nevyžaduje štandardizovaný mediačno-procesný postup. 

Mediátor 

Mediátor je profesia, ktorá musí spĺňať určité zákonom stanovené podmienky, na to, aby mohol vykonávať mediáciu ako službu mimosúdneho riešenia Vášho sporu/konfliktu. 

Mediátor, ktorý je zapísaný v registry mediátorov MS SR, musí splniť podmienky: 
- dosiahnuté vzdelanie VŠ II. stupeň;
- absolvovanie odbornej prípravy "Mediátor 200 hod"; 
- vykonať odbornú skúšku mediátora na zápis do registra mediátorov MS SR.

Mediátor  vykonáva svoju činnosť osobne, čestne, svedomito, nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou, a pritom dbá na účelnosť a hospodárnosť výkonu mediácie. 

Mediátor nie je sudca a ani nesmie sám rozhodovať o výsledku Vášho sporu. Mediátor je však odborník vo vybraných oblastiach práva v kontexte psychologických aspektov riešenia konfliktov.

Mediátor je špecialista na komunikáciu a sprostredkovanie informácií o spore vybraným spôsobom, aby všetci účastníci mali možnosť aktívne pristupovať k dosiahnutiu dohody o vyriešení. 

Spory vhodné na mediáciu 

Rodinné spory (úprava starostlivosti
maloleté deti, výživné na deti,
výživné na dospelé deti, výživné na rodiča, styk starých rodičov s vnúčatami a iné)

Občianske spory (susedské spory, vyporiadanie a zrušenie bezpodielového spoluvlastníctva manželov, vyporiadanie a zrušenie spoluvlastníctva, spory z nájmov a prenájmov, spory z darovania a kúpy,  spory zo vzniknutých škôd a iné)

Pracovnoprávne spory  (riešenie nedodržania rôznych záväzkov a povinností plynúcich z pracovnoprávnych vzťahov, riešenie spôsobených škôd, neplatnosť výpovede, nevyplatenie finančných záväzkov, spory a konflikty medzi zamestnancami a iné)

Obchodné spory (nevyplatenie záväzkov (faktúr), nedodržanie zmluvných podmienok, spory spojené so škodami a ušlými ziskami a iné)

Etický kódex

EURÓPSKY KÓDEX SPRÁVANIA PRE MEDIÁTOROV

     Tento kódex správania stanovuje viacero zásad, ku ktorým sa individuálni mediátori môžu zaviazať z vlastného rozhodnutia a na vlastnú zodpovednosť. Má platiť na všetky druhy mediácie v občianskych i obchodných veciach. Na účely kódexu je mediácia definovaná ako postup, pri ktorom sa dve alebo viaceré zúčastnené strany dohodnú na ustanovení tretej strany – ďalej len „mediátora“, ktorá má pomôcť zainteresovaným stranám vyriešiť spor dosiahnutím dohody bez súdneho konania a bez ohľadu na to, ako by sa takýto proces nazýval alebo bežne označoval v jednotlivých členských štátoch. Dodržiavaním kódexu nie sú dotknuté vnútroštátne právne predpisy, ani pravidlá, ktoré platia pre jednotlivé povolania. 

1. SPÔSOBILOSŤ A USTANOVOVANIE MEDIÁTOROV
1.1 SPÔSOBILOSŤ

      Mediátori musia byť spôsobilí a vyznať sa v procese mediácie. Relevantnými faktormi v tomto smere sú patričná odborná príprava a neustále doplňovanie ich vzdelania a praktických zručností v oblasti mediácie so zreteľom na všetky relevantné normy či systémy akreditácie. 

1.2 USTANOVOVANIE

     Mediátor nadviaže kontakt so zúčastnenými stranami s cieľom nájsť vhodné termíny na uskutočnenie mediácie. Predtým, než súhlasí s ustanovením, si mediátor musí overiť, že má potrebnú kvalifikáciu a spôsobilosť na vedenie mediácie, a na požiadanie poskytne zainteresovaným stranám informácie o svojej kvalifikácii a odbornej praxi. 

1.3 REKLAMA A PROPAGÁCIA SLUŽIEB MEDIÁTORA

     Mediátori môžu propagovať svoju činnosť profesionálnym, pravdivým a čestným spôsobom. 

2. NEZÁVISLOSŤ A NESTRANNOSŤ
2.1 NEZÁVISLOSŤ A NEUTRALITA

    Mediátor nesmie konať alebo, ak už začal, pokračovať v konaní bez toho, aby zverejnil všetky okolnosti, ktoré by mohli ohroziť jeho nezávislosť, či zapríčiniť konflikt záujmov, alebo ktoré by sa za také mohli považovať. Povinnosť zverejnenia je - - nepretržitá povinnosť počas celého procesu. K takýmto okolnostiam patria:
- akékoľvek personálne alebo služobné vzťahy k jednej zo strán,
- akékoľvek finančné alebo iné záujmy na výsledku mediácie, či už priame alebo nepriame, alebo
- ak mediátor alebo člen jeho firmy konal z poverenia jednej zo strán z akéhokoľvek iného titulu ako titulu mediátora. V takýchto prípadoch mediátor môže súhlasiť s mediáciou alebo v nej pokračovať za predpokladu, že si je istý svojou schopnosťou vykonať mediáciu úplne nezávisle a neutrálne pri zaručení úplnej nestrannosti a že zainteresované strany s tým výslovne súhlasia.

2.2 NESTRANNOSŤ

     Mediátor koná vždy nestranne vo vzťahu k zainteresovaným stranám a usiluje sa konať tak, aby to bolo zrejmé a jeho povinnosťou je slúžiť z hľadiska mediačného postupu všetkým zainteresovaným stranám rovnako. 

3. DOHODA O MEDIÁCII, PROCES, RIEŠENIE SPORU A POPLATKY
3.1 POSTUP

     Mediátor si overí, či mediačné strany porozumeli charakteru mediačného procesu a úlohe mediátora a zainteresovaných strán v tomto procese. Mediátor musí predovšetkým zabezpečiť, aby zainteresované strany pred začatím mediácie pochopili a výslovne odsúhlasili podmienky dohody o mediácii, najmä všetky relevantné ustanovenia o zachovávaní dôvernosti, ktorými je viazaný mediátor a zainteresované strany. Dohoda o mediácii sa vyhotovuje písomne, ak o to zainteresované strany požiadajú. Mediátor vedie konanie náležitým spôsobom s prihliadnutím na okolnosti prípadu vrátane možného nerovnakého postavenia strán a potreby dodržiavania zákonov, prípadných želaní vyslovených stranami a potreby urýchleného vyriešenia sporu. Strany sa môžu podľa vlastného uváženia dohodnúť s mediátorom na spôsobe mediačného konania, pričom sa opierajú o vymedzený súbor pravidiel alebo iný základ. Ak to mediátor pokladá za účelné, môže jednotlivé strany vypočuť oddelene. 

3.2 SPRAVODLIVOSŤ PROCESU

      Mediátor zabezpečí, aby všetky zainteresované strany mali primeranú možnosť zapojiť sa do konania. Mediátor v prípade potreby informuje zainteresované strany a môže ukončiť mediáciu, ak:

- došlo k dohode, ktorá sa mediátorovi zdá nevykonateľná alebo nezákonná z hľadiska okolností prípadu a posudzovacej právomoci mediátora,
 - mediátor usúdi, že nie je nádej, aby sa ďalšou mediáciou dosiahlo vyriešenie sporu. 

3.3 UKONČENIE KONANIA

     Mediátor prijme všetky potrebné opatrenia, aby akákoľvek dohoda bola dosiahnutá pri vedomom a informovanom súhlase všetkých strán a aby všetky zainteresované strany porozumeli podmienkam dohody. Sporné strany môžu odstúpiť od mediácie kedykoľvek a bez akéhokoľvek odôvodnenia. Mediátor môže na žiadosť zainteresovaných strán a v rámci rozsahu svojej právomoci informovať zainteresované strany o tom, ako majú formulovať dohodu a aké sú možnosti, aby dohoda bola vykonateľná. 

3.4 POPLATKY

     Pokiaľ to nie je osobitne stanovené, mediátor musí poskytnúť zainteresovaným stranám vždy kompletné informácie o spôsobe odmeňovania, ktorý mieni uplatniť. Nesmie prijať mediáciu predtým, než všetky zainteresované strany odsúhlasia zásady jeho odmeňovania. 

4. DÔVERNOSŤ

     Mediátor zaobchádza dôverne so všetkými informáciami, ktoré sa objavili v rámci mediácie alebo v súvislosti s ňou, vrátane skutočnosti, že k mediácii dochádza alebo k nej došlo, ak tomu nebránia zákonné dôvody alebo dôvody verejného poriadku. Žiadne informácie poskytnuté mediátorovi ako dôverné jednou zo zainteresovaných strán nesmú byť poskytnuté ostatným stranám bez súhlasu alebo ak to neukladá zákon.